
Anteeksianto vai vapauttaminen
Todellinen, Jumalan mielen mukainen anteeksianto on aina yksipuolinen. Se ei jää odottamaan toiselta osapuolelta katumusta tai anteeksipyyntöjä. Eikä se itsessään muuta tuota toista millään tavoin. Anteeksi saaminen ei puhdista ihmistä eikä tee häntä paremmaksi. Väärintekijä ei välttämättä tule koskaan edes tietämään, että on saanut kaiken anteeksi. Jeesuskin kehotti opetuslapsia rakastamaan myös vihamiehiään ja antamaan heillekin anteeksi ihan kaiken.
Tätä taustaa vasten onkin lievästi sanottuna erikoista, että syntien yksipuolinen anteeksianto Golgatalla puuttuu kokonaan kristillisestä teologiasta. Ja useimmiten myös opetuksesta.
Anteeksi antamista vastaava kreikankielinen termi Uudessa testamentissa on 'kharizomai'. Sanan pohjana on 'kharis', vapaasti lahjoitettu armo, ja Paavali käyttää sitä menneessä aikamuodossa viitatessaan Jeesuksen sovitustyöhön ristillä (Ef 4:32, Kol 3:13). Uudessa testamentissa on kuitenkin myös toinen ja paljon useammin esiintyvä kreikan sana, 'afiemi', joka sekin on jostain syystä päätetty kääntää anteeksi antamisena, vaikka sanan alkuperäinen ja ensisijainen merkitys on 'päästää menemään' ja 'vapauttaa'. Tämän seurauksena se mitä Jeesus teki maan päällä ollessaan, ja se mitä Pyhä Henki tekee tänään, on sotkettu keskenään. Tämä koskee niin suomalaisia kuin muunkin kielisiä raamatunkäännöksiä.
Afiemi-sanan kääntäminen anteeksiannoksi on johtanut siihen, että nykypäivän kristittyjen on lähes mahdotonta uskoa, että synnit annettiin anteeksi Golgatalla. Onhan meidän mieliimme iskostettu, että anteeksianto tapahtuu nykyhetkessä, ja että se koskee vain uskovia. Ongelma tulee esiin noin viidessäkymmenessä raamatunkohdassa, jotka väärin tulkittuina peittävät tehokkaasti Jeesuksen sovitustyön merkityksen. Kuinka erilaisilta näyttävätkään vaikkapa seuraavat kohdat, kun niiden sisältö välittyy oikein:
"Sillä jos te päästätte ihmiset heidän rikkomuksistaan, niin myös teidän taivaallinen Isänne päästää teidät vapaiksi. Mutta jos ette päästä ihmisiä vapaiksi, ei myöskään teidän Isänne päästä teitä." (Matt 6:14-15)
"Päästä meidät vapaiksi rikkomuksistamme, sillä mekin vapautamme jokaisen, joka on meille velassa." (Luuk 11:4)
"Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, vapauttaa meidät synnin siteistä ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä." (1 Joh 1:9)
Afiemi, synnin siteistä päästäminen, on Pyhän Hengen uutta luovaa työtä uskovan tai uskoon tulevan ihmisen elämässä. Vasta elävä suhde Jeesukseen tuo vapauden ja uuden elämän. Tämä on se tehtävä, jonka Jeesus sai ensin Isältä ja jätti sitten opetuslapsilleen: "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan vangituille vapautusta (afiemi) ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen (afiemi) ja julistamaan Herran suosion vuotta" (Luuk 4:18-19).
Kharizomai sen sijaan on jo tapahtunut. Synnit on jo sovitettu eli anteeksi annettu.
- Markku Sarento